چه کسی می تواند طرح کسب و کار را تهیه کند؟
چه کسی طرح کسب و کار را تهیه میکند؟
پاسخ به این سؤال تا حد زیادی به نوع کسب و کار، ساختار و اندازه واحد تجاری بستگی دارد. در یک شرکت بسیار کوچک کار برنامهریزی و تهیه پیشنویس طرح کسب و کار توسط مدیران و صاحبان شرکت انجام میگیرد. در سازمانهای بزرگتر افراد مختلفی به این امر کمک میکنند هرچه تعداد اعضای تیم مدیریت بیشتر باشد و پرسنل زیادتری درگیر تدوین طرح کسب و کار باشند شانس دستیابی به راهحلهای ناموفق کمتر خواهد شد. در هر صورت 2 گروه می توانند به تهیه طرح کسب و کار کمک نمایند که در ادامه خواهد آمد.
1- توسط افراد کلیدی شرکت
درنهایت اینکه افراد استخدامشده توسط آن واحد تجاری بخشی از مسئولیت اجرای طرح را برعهده خواهند داشت، بنابراین قابل توجیه است که ازنقطهنظر فنی و روانشناختی کار گروهی این افراد را در مراحل اولیه این فرآیند درگیر نماییم، اول اینکه کارکنان بهترین اطلاعات را راجع به جوانب گوناگون عملیات شرکت دارند و ثانیاً هیچ طرحی بدون اینکه کارکنان کلیدی خود را با اهداف آن تعریف کرده و به آنها معتقد باشد موفقیتآمیز نخواهد بود. کارکنانی که به تهیه طرح کمک میکنند عبارتند از:
- رئیسکل، که قاعدتاً باید مسئولیت اصلی نظارت بر فرایند تهیه طرح را برعهده داشته باشد.
- مدیران فروش و بازاریابی، که تقاضای بازار، پتانسیل رشد آن، نیازهای ویژه مشتریان، قیمتهایی که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند، حرکات رقبا و غیره را بهتر از هر کسی درک میکنند.
- مدیران توسعه و تولید که اطلاعات مهمی را برای گنجاندن در طرح ارائه میکنند، مانند زمان مناسب برای توسعه تولیدات، نیاز به ماشینآلات جدید تولیدی و تجهیزات، پرسنل و مواد اولیه.
- مدیر مالی که معمولاً اطلاعات مالی طرح و همچنین نیازهای مالی شرکت را تعیین میکند و یکی از افراد کلیدی در مذاکره با سرمایهگذاران و موسسات وامدهنده به شمار میرود.
در بعضی از موسسات افراد مذکور کارکنان را در جریان فرآیند طرح قرار میدهند و از آنها میخواهند با ارائه اطلاعات و نظرات خود به این فرآیند کمک نمایند. چنین رویکردی در سیستم مبنی بر بسیج بخش وسیعی از سازمان مزیت بسیار بزرگ آگاهیبخشی و ایجاد انگیزه در شرکت را به همراه دارد.
2- مشاوران بیرونی شرکت
بهترین مهارتهای موجود در شرکت باید در راستای تحلیل و هماهنگی دادههای ارائهشده توسط افراد مذکور و برای تهیه بهترین مهارتهای موجود در شرکت باید در راستای تحلیل و هماهنگی دادههای ارائهشده توسط افراد مذکور و برای تهیه گزارش واقعی مورد استفاده قرار گیرد. این کار صرفاً نباید به تعداد معدودی از پرسنل که وقت لازم دارند اختصاص یابد. بسیاری از واحدهای تجاری بزرگ مدیران شایستهای برای توسعه آن کسب و کار دارند که وظیفه اصلی آنها هماهنگی فرآیند طراحی کسب و کار و ویرایش اسناد مرتبط است. سایر بنگاهها که منابع داخلی کافی ندارند مشاورانی را از خارج از شرکت برای هدایت و تسهیل فرایند طراحی کسب و کار استخدام میکنند.
مطالعه نمایید: اجزای اصلی یک طرح کسب و کار
دیدگاهتان را بنویسید